۲۱ تير ۱۴۰۰ - ۱۷:۴۷
کد خبر: ۶۸۴۴۷۲

مهمترین اخبار اقتصادی دوشنبه ۲۱ تیرماه ۱۴۰۰| قیمت طلا، دلار و سکه

مهمترین اخبار اقتصادی دوشنبه ۲۱ تیرماه ۱۴۰۰| قیمت طلا، دلار و سکه
قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید، امروز دوشنبه ۲۱ تیر ۱۴۰۰ به ده میلیون و ۶۸۰ هزار تومان رسید.

به گزارش خبرگزاری رسا، مهمترین اخبار اقتصادی دوشنبه 21 تیرماه 1400 به شرح ذیل است:

 

قیمت سکه ۲۱ تیر ۱۴۰۰ به ۱۰ میلیون و ۶۸۰ هزار تومان رسید

قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید، امروز دوشنبه ۲۱ تیر ۱۴۰۰ به ده میلیون و ۶۸۰ هزار تومان رسید.

همچنین قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، نیم سکه ۵ میلیون و ۶۵۰ هزار تومان، ربع سکه سه میلیون و ۶۰۰ هزار تومان و سکه یک گرمی ۲ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان است.

همچنین هر اونس طلا در بازارهای جهانی ۱۸۰۴ دلار و ۴۶ سنت و هر گرم طلای ۱۸ عیار به ۱ میلیون و ۶۱ هزار و ۹۰۹ تومان رسید.

 

قیمت دلار ۲۱ تیر ۱۴۰۰ به ۲۴ هزار و ۵۹۰ تومان رسید

قیمت دلار آمریکا (اسکناس) امروز دوشنبه ۲۱ تیر ۱۴۰۰ در صرافی‌های بانکی برای خرید به ۲۴ هزار و ۱۰۳ تومان و برای فروش به ۲۴ هزار و ۵۹۰ تومان رسید.

همچنین قیمت خرید هر اسکناس یورو در صرافی‌های بانکی ۲۸ هزار و ۸۰۹ تومان و قیمت فروش آن ۲۹ هزار و ۳۹۱ تومان است.

 

قیمت جهانی نفت امروز ۱۴۰۰/۰۴/۲۱

در حالی که بن بستن در گفت وگوهای میان تولیدکنندگان عضو گروه اوپک پلاس بر سر افزایش تولید نفت سبب شده تا میزان عرضه همچنان محدود باقی بماند، علیرغم نگرانی ها در مورد تاثیر بحران کرونا بر اقتصاد جهانی قیمت نفت در معاملات اولیه روز دوشنبه تغییر چندانی نداشت و در بالای 75 دلار باقی ماند.

بر اساس این گزارش، قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال برای تحویل در ماه سپتامبر امروز با 4 سنت کاهش به 75 دلار و 51 سنت رسید. قیمت نفت وست تگزاس اینترمدییت آمریکا برای تحویل در ماه آگوست هم امروز با یک سنت افزایش به 74 دلار و 57 سنت رسید.

هفته گذشته پس از آنکه گروه متشکل از اوپک و متحدانش موسوم به اوپک پلاس نتوانست به توافقی بر سر افزایش تولید از ماه آگوست دست یابد، قیمت نفت شاهد افت بود. امارات در نشست هفته پیش پیشنهاد تمدید 8 ماهه محدودیت های تولید را رد کرده بود.

تحلیلگران موسسه ای ان زد در یادداشتی نوشتند: «احساس عدم قطعیت و بلاتکلیفی پس از بن بست در گفت وگوهای اوپک پلاس بازار را تحت تاثیر قرار داده است... در صورت عدم دستیابی به یک توافق مرضی الطرفین، سطح فعلی تولید تداوم خواهد یافت و با توجه به احتمال تقویت تقاضا ممکن است بازار با کمبود نفت مواجه شود.»

در واکنش به افزایش قیمت ها، شرکت های انرژی آمریکایی برای دومین هفته متوالی تعداد سکوهای حفاری نفت و گاز خود را افزایش داده اند. با این وجود، وزرای دارایی کشورهای عضو گروه 20 روز شنبه هشدار دادند که گسترش سویه جدید ویروس کرونا و دسترسی نابرابر به واکسن در نقاط مختلف جهان روند ترمیم اقتصاد جهانی را تهدید می کند.

بر اساس آمارهای موجود میزان شیوع ویروس کرونا در 69 کشور جهان رو به افزایش است و آمارهای روزانه که از اواخر ماه جولای افزایشی شده اکنون به 478 هزار نفر می رسد.

 

عرضه اولیه‌های امسال ۷ تایی می‌شود

تعداد 120 میلیون و 600 هزار سهم شرکت شرکت سپید ماکیان معادل 15درصد سهام این شرکت، چهار‌‌شنبه(23 تیر) به‌عنوان هفتمین عرضه اولیه امسال بازار سرمایه با نماد معاملاتی "سپید" در بازار دوم بورس تهران عرضه می‌شود.

این میزان سهام در محدوده قیمتی 1990 تا 2100 تومان برای هر سهم و با سهمیه 150سهمی برای هر کد حقیقی و حقوقی عرضه خواهد شد. همچنین تامین سرمایه تمدن متعهد خرید 50 درصد سهام قابل عرضه در روز عرضه اولیه سهام این شرکت است.

گفتنی است تعداد 90 میلیون و 450 هزار سهم شرکت شرکت سپید ماکیان در حالی چهار‌شنبه این هفته عرضه اولیه می‌شود که از این تعداد، 30میلیون و 150 هزار سهم در فرآیند کشف قیمت جهت عرضه به عموم اختصاص خواهد یافت و تعداد 30میلیون و 150 هزار سهم این شرکت نیز در روز پس از عرضه اولیه این شرکت به صندوق‌ها با ضریب تخصیصی بازاری هر دارنده واحد صندوق تعلق می‌گیرد.

بر اساس قانون، عرضه اولیه سهام شرکت‌ها به صندوق‌های سرمایه‌گذاری در روز کاری بعد از عرضه اولیه با قیمت ثابت کشف شده در فرآیند عرضه اولیه صورت می‌پذیرد.

این گزارش می‌افزاید: شرکت سپید ماکیان از بدو تاسیس تا پایان سال 79 در تولید تخم‌مرغ صنعتی فعالیت می کرد اما از سال 80 با توجه به داشتن نیروی انسانی کارشناس و کارآمد فعالیت به سمت پرورش مرغ مادر نیمچه گوشتی تغییر ساختار یافت. این شرکت 26 آبان سال 93 موفق به دریافت مجوز فعالیت زنجیره یکپارچه تولید گوشت مرغ با نام تجاری سمین مرغ شده و درحال تمدید مجوز مربوطه است.

 

بازگشت شاخص بورس به ارتفاع ۱.۳ میلیون واحد

در جریان دادوستدهای امروز بازار سرمایه بیش از 7میلیارد و 593میلیون سهم و حق‌تقدم به‌ارزشی بالغ بر 5هزار و 879میلیارد تومان در بیش از 917هزار نوبت مورد دادوستد قرار گرفت و شاخص بورس با رشد 19هزار و 77واحدی در ارتفاع یک‌میلیون و 304هزار و 332واحد قرار گرفت.

بیشترین اثر مثبت بر دماسنج بازار سهام در روز جاری به نام نمادهای معاملاتی شرکت‌های فولاد مبارکه اصفهان، معدنی و صنعتی گل گهر و گسترش نفت و گاز پارسیان شد و در مقابل شرکت‌های سرمایه‌گذاری سهام عدالت استان کرمانشاه، گروه دارویی برکت و بورس اوراق بهادار تهران با افت خود مانع افزایش بیشتر نماگر بازار سهام شدند.

شاخص‌های اصلی بازار سرمایه هم روزی مثبتی را پشت‌سر گذاشتند؛ به‌طوری که شاخص قیمت (وزنی ــ ارزشی) 4870واحد، کل (هم‌وزن) 3049واحد، قیمت (هم‌وزن) 1942واحد، آزاد شناور 20244واحد و شاخص‌های‌‌‌ بازار اول و دوم به ترتیب 19729 و 19003 واحد رشد کردند.

بر اساس این گزارش، در بازارهای فرابورس ایران هم با معامله 2 میلیارد و 481میلیون ورقه به‌ارزش 27هزار و 646میلیارد تومان در 473هزار نوبت، شاخص فرابورس (آیفکس) 262واحد رشد کرد و در ارتفاع 18هزار و 881واحد قرار گرفت.

در این بازار هم امروز بیشترین اثر مثبت بر شاخص فرابورس به نام نمادهای معاملاتی پتروشیمی مارون، سنگ آهن گهر زمین و پتروشیمی زاگرس شد و در مقابل شرکت‌های سرمایه‌گذاری صبا تامین، تولید نیروی برق دماوند و مدیریت انرژی تابان هور بیشترین اثر منفی را بر این شاخص به نام خود ثبت کردند.

 

تامین ۵۵ درصد قیمت طرح ملی مسکن با وام

محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی در مراسم افتتاح و بهره‌برداری 51 هزار واحد مسکن مهر و طرح ملی مسکن، با تاکید بر نقش حمایتی دولت از اقشار ضعیف برای خانه‌دار شدن آنها و ایجاد سیاست جریان مستمر تولید مسکن در کشور، اظهار کرد: به منظور اعتماد سازی در بین اقشار مختلف جامعه و خانه‌دار شدن مردم در موعد مقرر وزارت راه و شهرسازی سه کار مهم را در دستور کار قرار داد که نخستین آن اصلاح ضوابط و آیین‌نامه‌ها در شورای عالی شهرسازی و معماری و فراهم کردن سیاست تسهیل گری بود.

وی با اشاره به اینکه مشکل بعدی در سر راه تولید مستمر مسکن، اراضی حریم شهرها بود که تحویل وزارت راه و شهرسازی نشده بود، افزود: با تلاش های وزارت راه و شهرسازی اراضی حریم شهرها از سایر دستگاه‌ها پس گرفته شد.

عضو کابینه دولت دوازدهم شناسایی جامعه هدف متقاضیان مسکن را از دیگر اقدامات مهم دولت برشمرد و توضیح داد: بعد از شناسایی متقاضیان موثر، ثبت‌نام گسترده از متقاضیان مسکن انجام شد و در طرح اقدام ملی مسکن در پنج مرحله بیش از 2 میلیون و 500 هزار نفر ثبت نام کردند.

وی یادآور شد: از 2 میلیون و 500 هزار نفری که در مراحل مختلف طرح اقدام ملی مسکن ثبت‌نام کردند 530 هزار واجد شرایط دریافت مسکن شناسایی شدند که 200 هزار نفر نیز نزد بانک واریز انجام داده اند.

وی تصریح کرد: از دیگر اقدامات مهم دولت و وزارت راه و شهرسازی افزایش قدرت خرید متقاضیان با دریافت مجوز از شورای پول و اعتبار بود که بر اساس آن نسبت وام به قیمت تمام شده مسکن ملی افزایش یافت. تا سال گذشته 20 درصد قیمت مسکن ملی وام به متقاضیان داده می‌شد که با مصوبه شورای پول و اعتیار هم‌اکنون 55 درصد قیمت مسکن وام ارایه می‌شود تا دستیابی جامعه هدف به مسکن سهل‌تر شود.

اسلامی ضمن تاکید بر اینکه وزارت راه و شهرسازی بر اساس تعهد خود واحدهای مسکونی مهر را تا پایان دولت دوازدهم تحویل خواهد داد، افزود: امروز 51 هزار واحد مسکونی افتتاح شده که 22 هزار واحد آن واحدهای مسکونی مهر است.

وی یادآور شد: دولت تدبیر وامید در تکمیل واحدهای باقیمانده مسکن مهر، اشکالات واحدهای تحویل شده در دولت قبل را اصلاح کرد. در این خصوص محوطه‌سازی، خدمات روبنایی واحدهای تحویل شده تکمیل شد و با تکمیل واحدهای مسکن مهر و تحویل آن به مردم، مسکن مهر به دولت سیزدهم محول نخواهد شد.

اسلامی تاکید کرد: از 2 میلیون و 200 هزار واحد مسکن مهر، 700 هزار واحد در دولت دهم و یک میلیون و 360 هزار واحد در دولت تدبیر وامید تمام شد.

عضو کابینه دولت دوازدهم با بیان اینکه 370 هزار واحد تحت عنوان بافت فرسوده، نوسازی شده است، گفت: در هشت سال گذشته نوسازی بافت فرسوده در تهران 40 درصد و در کل کشور 25 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است و 900 پروژه در محلات هدف آغاز شده که 500 پروژه بهسازی شده است.

علی اصغر خواجه الدین
ارسال نظرات